Дидактичні ігри

СВІТ     "ПАЛЬЧИКОВИХ"     ІГОР

ВПЛИВ РОЗВИТКУ ДРІБНОЇ МОТОРИКИ НА ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

                                                                                                         Витоки здібностей дітей    

                                                                                                               знаходяться на кінчиках
                                                                                                                       пальців.   

                                                                                                                        В.Сухомлинський                                               

          Перша іграшка дитини - її ручки та пальці. Настає час, коли мама помічає, що її малюк, якому вже 3-4 місяці, розглядає свої пальчики, руки, подовгу рухає ними, бавиться. Він пізнає навколишній світ через своє тіло. Чим більше дитина рухає пальчиками, тим краще розвиваються мозкові структури.  Вважається, що ігри за участю рук та пальців сприяють гармонійному розвитку тіла, розуму, підтримують у робочому стані системи мозку.

     Ігри за участю рук і пальців сприяють гармонійному розвитку тіла і розуму, підтримують у належному стані мозкові системи. Східні медики встановили, що масаж великого пальця підвищує функціональну активність головного мозку, масаж вказівного пальця позитивно впливає на стан шлунку, середнього – на кишечник, безіменного – на печінку і нирки, мізинця – на серце.
         Народна мудрість здавна зберігає знання про необхідність рухів пальчиків дитини. В різних культурах зустрічаються народні ігри для малюків, у яких активно задіяні руки та пальці. У Китаї  з давнини поширені вправи для долонь з кам’яними і металевими кульками. Регулярні вправи з кульками поліпшують пам’ять, розумові здібності дитини, усувають її емоційну напругу, поліпшують діяльність серцево-судинної і травної систем, розвивають координацію рухів, силу і спритність рук, підтримують життєвий тонус.
       Сучасні дослідження фізіологів підтверджують існування зв'язку між розвитком дрібної моторики руки та структур мозку. В роботах В.М. Бехтерева є висновки про те, що маніпуляції рук впливають на функціонування центральної нервової системи, розвиток мовлення. Прості рухи кистей допомагають зняти загальну напругу, а також власне з рук, розслаблюють губи, що сприяє покращенню вимови звуків, розвитку мовлення дитини.          Дослідження М.М Кольцової показали, що кожен палець руки має своє представництво у корі великих півкуль головного мозку. Розвиток рухів пальців передує появі артикуляції складів. Таким чином мовлення перебуває в прямій залежності від розвитку дрібної моторики руки.
         З самого раннього віку необхідно починати роботу з розвитку дрібної моторики. Робота з розвитку дрібної моторики повинна проводитись регулярно, адже саме тоді буде досягнений вагомий ефект від цих спеціальних вправ. Завдання з розвитку рухів пальців рук повинні приносити дитині радість, не повинні викликати перевтомлення. "Пальчикові" ігри допомагають не тільки розвивати мовлення та інтелектуальні здібності дитини, а приходять на допомогу у скрутні хвилини плачу або болю, щоб організувати діяльність маляти впродовж дня, відволікти, створити приємну атмосферу в домі. Пропонуючи малюку таку гру, важливо зразу створити її настрій, правильно вимовляти кожен звук, продумати всі рухи і поступово їх повторювати. Дитина відтворює рухи наших рук, а в її гортані спочатку повторюються всі звуки, а через деякий час вже чуються відтворені склади, слова із запропонованої гри. Світ "пальчикових" ігор дарує радість і малятам, і батькам, і педагогам.






В цьому віці слід продовжувати виконувати з дітьми гімнастику для пальчиків . Заняття розпочинати з масажу, який діти роблять самостійно . Для самомасажу рекомендується використовувати вправи з текстами.

Наприклад:
Пальчики
Діти піднімають ліву руку долонею до себе. Правою рукою загинають пальці
Цей пальчик хоче спати.       (Загинають мізинчик).
А цей лежить у ліжку.      (Загинають безіменний пальчик).
А цей вже трішечки поспав.   (Загинають середній пальчик).
А цей вже заснув.    (Загинають вказівний пальчик).
А цей вже міцно-міцно спить. (Загинають великий пальчик).
          Велике значення в цих іграх-вправах має текст. Він має бути веселим, доступним для дітей даного віку. Необхідно пояснювати значення тих чи інших рухів чи положень пальців, зацікавлювати дітей у виконанні цих рухів, створювати сприятливий емоційний настрій.

         Велике значення в розвитку дрібної моторики в цьому віці має різноманітна предметна діяльність.  Щоб отримати найкращий  эфект, необхідно під час занять поєднувати пальчикову гімнастику із такими видами діяльності:
        застібання і розстібання ґудзиків;
         різноманітні шнурівки;
         нанизування кілець ;
         ігри з мозаікою;
         сортування різних предметів за певними параметрами;

         ігри з  конструктором.

           Дослідженнями вченних різних країн встановлено, що рівень розумової діяльності, розвиток мови дітей знаходяться в прямій залежності від ступеня сформованості тонких рухів пальців рук. Заняття по розвитку дотику і дрібної моторики допомагають надавати позитивну дію на кору головного мозку.
        Велику допомогу педагогові надають “Вправи з Монтессорі - матеріалом”, “ Пісочна терапія”, запропонована психотерапевтом, засновником аналітичної терапії Карлом Густавом Юнгом, ігрова методика англійського педіатра Маргарет Ловенфельд, роботи ігротерапевта Грабенко Т.М., Зенкевич-Евстигнеевой Т.Д. і ін.
       Роботу по розвитку дрібної  моторики слід проводити постійно, лише так досягається максимальний ефект від вправ.
        Гімнастика для пальців поділяється на:·         пасивні вправи для пальців;
·         активні вправи для пальців.
       Пасивні пальчикові вправи рекомендується проводити як підготовчий етап розвитку дрібної моторики рук з дітьми, які мають низький рівень розвитку дрібної моторики. Далі слід переходити до вправ активної пальчикової гімнастики. Всі вправи слід проводити в ігровій формі. Складність їх повинна визначатися дорослим в залежності від рівня розвитку дрібної моторики рук дитини.
До пасивних пальчикових вправ відносяться:
  • Масаж кистей рук.
  • Вправи з пальчиками, які виконує дитині дорослий.
До активних пальчикових вправ відносяться:
  • Ігри з предметами оточення.
  • Ігри з дрібними іграшками.
  • Шнурівки.
  • Пальчикові вправи без мовного супроводу.
  • Пальчикові вправи з мовними текстами.
  • Пальчикові ігри інсценівки.
  • Пальчиковий театр.
  • Тіньовий пальчиковий театр.                                                                                      Пальчикову гімнастику слід розпочинати з найпростіших вправ та зі знайомства дітей із своїми пальчиками – з їхніми назвами, призначенням. Комплекси пальчикової гімнастики та окремі її елементи слід вводити до фізкультхвилинок та фізпауз, перед малюванням, ліпленням, аплікацією та конструюванням. Практикують пальчикові вправи і в індивідуальній роботі з дітьми, які того потребують.                                                                                   Масаж кистей рук.          Масаж кистей рук це пасивна гімнастика для пальчиків.  Щоденний масаж кистей рук: мякі масажні рухи та розминання кожного пальчика, долоні, зовнішньої сторони кисті, а також предпліччя. Це дуже корисне і приємне заняття, яке активізує мовні центри мозку. Особливо важливо приділяти багато уваги  масажу, якщо у дитини є відставання в мовному розвитку. Він дає чудові результати.  Масаж не повинен викликати у дитини неприємних відчуттів. Можна сказати дитині, що зараз ми пограємося ручками.
             Доцільно використовувати такі прийоми масажу:
    ·         погладжування;
    ·         легке розтирання;
    ·         вібрація.
    Масажні рухи слід виконувати від кінчиків пальців до зап’ястка.
    Погладжування:
                                                                                     
    • Кистю без напруження з випрямленими та зімкнутими пальцями, що знаходяться в одній площині, виконують рухи в різних напрямках (вздовж, поперечно, кругоподібно, спіралевидно).
    • З прогладжування розпочинають та прогладжуванням закінчують сеанс масажу.
    • Погладжування проводять повільно, плавно.

    Розтирання:
    • Виконується кінцями флангів декількох пальців.
    • Сила натискання більша ніж під час прогладжування.
    • Рука не ковзає по шкірі, а зрушує її.
    • Розтирання має бути легким.

    Вібрація:
    1. Нанесення один за другим ударів кінчиками напівзігнутих пальців.

    Методика проведення:
    1. Проводити однією рукою, а іншою фіксувати кінцівку дитини.
    2. Тривалість масажу 3-5 хвилин.
    3. Проводити масаж слід щоденно або через день 10-12 сеансів.
    4. Повторювати через 10-30 днів.
    5. Під час проведення масажу можна включати приємну, спокійну класичну музику.
    Під час масажу можливе використання і різноманітних масажерів :
    ·         олівці,
    ·         шишки,
    ·         жолуді,
    ·         масажні кульки,
    ·         круп’яні басейни.



Немає коментарів:

Дописати коментар